fredag, september 14

Min värkande kropp..


Tänk dig att du vaknar på morgonen och du känner ett enormt tryck över ryggen (svanken) och när du sedan ska vända dig så känner du smärta och stelheten i kroppen. Du tar dig upp på benen men känner en smärta i höft, ljumske och fot. När du går så känns det som om du varit ute och sprungit i flera timmar. Efter några minuter så känner du hur stelheten försvinner och du kan röra dig bättre, men värken finns kvar.

Ofta när jag vaknar på morgonen så känner jag just det men jag vet att det går över bara jag tar mig upp.

Min största rädsla är att jag någon morgon inte tar mig upp ur sängen, att värken är så kraftig och att jag är så stel så att jag inte kan röra mig.

Men det finns dagar då jag inte känner någon värk eller stelhet och det är så himla skönt att det finns såna dagar.


Jag har varit till vårdcentralen hur många gånger som helst och blivit skickad till sjukgymnast flera gånger och gått hem med övningar att göra men inget har hjälpt.


Dom har sagt att det är nog det eller det eller kanske det, men ingen ordentlig utredning på mina besvär har gjorts.


Det känns som om dom inte tror på mig och man försöker förklara gång på gång men inget händer.
Till slut känner man att det inte är någon ide att säga något för ingen tror på det man säger.



Jag har frågat så många gånger om det kan vara psoriasis artrit eftersom jag har Psoriasis, men som vanligt vill inte min läkare lyssna på mig.


Jag har gått på samma vårdcentral det senaste året tills för några månader sedan då jag bestämde mig för att byta eftersom jag inte fick den hjälp jag behöver.


Det är det bästa jag någonsin gjort för äntligen har jag en läkare som lyssnar och ställer frågar om min värk, en läkare som bryr sig.


Äntligen har en remiss till reumatologen skickats och jag hoppas nu att jag får den hjälp jag behöver.


Äntligen kan jag se ljuset i tunneln och förhoppningsvis få en diagnos.


Jag vet att jag troligtvis alltid kommer att få ha värken men att få en diagnos skulle göra allt så mycket lättare för mig och min omgivning.


Ni som kämpar där ute med värk ge inte upp det finns hopp......


Här kan ni läsa om:  Psoriasisartrit

Inga kommentarer: